Am vorbit elevilor de clasa a VIII-a despre primii pasi pentru planificarea carierei

Marti am vorbit despre planificarea carierei in cadrul seriei de workshopuri pentru elevi “Eu si viitorul meu”, ca urmare a propunerii pe care am primit-o de la dna Jescu Mihaela, Vice-presedinta Asociatiei Familia Luchian si de la dna profesoara Ondu Nicoleta.

A fost o adevarata provocare sa mentin atentia tuturor celor 28 de elevi participanti, pentru ca traininguri sau ateliere am mai tinut, dar cu liceeni sau cu studenti, iar acum publicul tinta era reprezentat de copii din clasa a VIII-a cu muuulte nelamuriri referitoare la planurile de viitor.

cover workshop planificarea cariereiAm vorbit despre  cum viata noastra reprezinta suma tuturor alegerilor pe care le-am facut pana in momentul de fata, dar si a celor pe care le vom face in continuare.

Practic, este stiut ca parintii aleg pentru noi gradinita unde mergem cand suntem mici, iar mai apoi scoala unde invatam sa scriem si sa socotim, unde ne formam o cultura generala. Insa dupa, urmeaza liceul si clar e ca a sosit momentul in care luarea unei decizii trebuie sa ii implice si pe elevi direct.

Ca elevi in clasa a VIII-a ei sunt chiar la momentul in care trebuie sa aleaga ce liceu sa urmeze, decizie care daca este luata chiar de ei, bineinteles cu ajutorul parintilor si profesorilor indrumatori, reprezinta o prima decizie prin care preiau controlul vietii si incep sa isi proiecteze traseul educational asa cum isi doresc.

anca balaban popa iscu workshop eu si viitorul meu planificarea carierei

Desigur e un moment plin de incertitudine, de cautare si de indecizie, pentru ca nu este intotdeauna atat de usor sa iei o hotarare despre care stii sigur ca iti ca influenta viitorul.

De aceea cred eu ca autocunoasterea este un pas important ce trebuie facut pentru a face alegerea potrivita, chiar si in ceea ce priveste intrebarea “la ce liceu sa merg mai departe?”. Este bine sa iti cunosti interesele pe care le ai, aptitudinile pe care le-ai observat tu sau cei din jurul tau, valorile care conteaza pentru tine, dar si trasaturile tale de personalitate. Explicatia e simpla – cunoscand multe lucruri despre tine, te poti ajuta singur sa “cantaresti” ce oportunitati se potrivesc cel mai bine cu nevoile tale.

Iata totusi care este lista de pasi ce ar trebui parcursi pentru a lua o decizie in ceea ce priveste viitorul:

  1. identifica problema in legatura cu care trebuie sa iei o decizie – problema majora a elevilor de clasa a VIII-a suna cam asa: “ce profil de liceu sa aleag?”
  2. invata sa te autocunosti – analizeaza-ti interesele, valorile, abilitatile, caracteristicile de personalitate
  3. explorareza si evalueaza alternativele pe care le ai – inainte de a lua o decizie, afla informatii cat mai exacte despre ce presupune fiecare optiune in parte, ce se studiaza la fiecare profil, care sunt materiile de baza, pe ce latura se pune accentul, etc.
  4. fa un top 3 optiuni – alcatuieste o lista cu primele 3 profile de liceu care crezi ca ti s-ar potrivi
  5. alege o optiune – fa aceasta alegere impreuna cu parintii sau cu un profesor pe care il simti mai apropiat de tine: discuta lista cu primele 3 profile pe care le-ai ales tu, discuta cu argumente pro si contra, despre avantaje si dezavantaje, despre domeniile care te pasioneaza, despre disciplinele la care te descurci cel mai bine, la care inveti cu usurinta,  astfel incat alegerea pe care o vei face sa fie cea mai buna
  6. fa-ti un mini-plan de cariera pentru urmatorii ani – seteaza-ti eventualele optiuni pentru studii universitare, gandeste-te ce facultate ti-ar placea sa urmezi
  7. implementeaza decizia – pune in aplicare decizia luata, inscrie-te la profilul pe care l-ai ales insa nu uita de pasul urmator
  8. re-evalueaza decizia luata – cel mai bine este sa ai o atitudine flexibila, sa revizuiesti daca ti se potriveste profilul ales, daca iti place ceea ce studiezi, caci exista posibilitatea de a te transfera la alt profil in cazul in care nu iti place ce optiune ai ales prima data

Cam cu aceste lucruri importante si cu concluziile sau sfaturile desprinse din activitatile non-formale pe care le-am propus au ramas elevii. Pentru mine a fost o experienta interesanta si mi-a placut sa-i pun la lucru prin metode cu care ei nu erau obisnuiti, iar faptul ca le-am starnit interesul pentru astfel de activitati si feedback-ul a fost pozitiv, ma face sa sper ca le-a folosit ceea ce au auzit, vazut si facut, iar in alegerea profilului liceului se vor folosi de ghidul luarii deciziei pe care l-am propus.

Mult succes!

Anca Balaban

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.