Introducere în știința fericirii

Sunt bucuroasă pentru că am reușit să-mi dozez puțin din timpul în care doarme Măriuca și să încerc să descopăr noi oportunități, să citesc și să aflu mai multe despre fericire și despre alte chestiuțe ce țin de psihologia pozitivă prin intermediul unui curs MOOC intitulat chiar “The Science of Happiness.”

Și să vă povestesc. Poate sunteți curioși despre ce-i vorba, așa cum am fost eu când am aflat de el. Sper să-mi mențină atenția pe parcurs și să nu mă plictisesc repede. Cel mai mult îmi place poate faptul că mi se vor pune întrebări mai hazlii sau mai profunde care ar putea să constituie un restart sau un plus în modul în care conștientizez eu acum fericirea. Nu demult mă întrebam dacă ne putem antrena să devenim mai fericiți. Răspunsul l-am găsit de atunci. Știu că da. Și cred că acum sunt mai conștientă de asta decât înainte.

Și-acum să răspund și pe blog la prima întrebare întâlnită în intro-ul cursului – Ce te face fericit/ă? 

Sunt fericită că iubesc și pentru că cei pe care îi iubesc, se pare că mă iubesc și ei. 😀 Sunt fericită dacă o am în preajmă pe Maria, sunt fericită dacă ea este veselă. Sunt fericită dacă-l am alături pe Cristi, sunt fericită dacă el este vesel. Sunt fericită pentru că-i am mereu, chiar de nu-s fizic lângă mine. Îi am mereu în inimă, îi port cu mine oriunde, și chiar de sunt prinsă între alte treburi de făcut, mă mir cum, îmi apar între gânduri și îmi înseninează tot ce am de făcut. Sunt fericită dacă îi am pe ai mei în preajmă. Sunt fericită dacă ei sunt mândri de mine. Sunt fericită dacă Andrei reușește să treacă de obstacole mari. Mă bucur din tot sufletul atunci când reușește ceva important. Sunt fericită pentru că azi dimineată m-am trezit și inima încă îmi bate. Sunt fericită pentru că pot să văd, că pot să aud, că pot să vorbesc și că pot să merg. Sunt fericită că trăiesc o nouă zi. Sunt fericită că am ce pregăti la micul dejun, sunt fericită că am jucării cu care să pot s-o distrez pe Măriuca, sunt fericită că avem hăinuțe care de care mai oacheșe cu care pot s-o schimb. Sunt fericită că avem strictul necesar și poate mult mai mult. Sunt fericită că putem să avem grijă unii de ceilalți și să fim uniți și fericiți.

Pe tine ce te face fericit/ă?

Revenind, cursul este patronat de următorii instructori: Ph.D. Dacher Keltner și Ph.D. Emiliana Simon-Thomas, ambii de la UC Berkeley. Conținutul cursului se dorește a fi mijlocul prin care se vor livra informații importante despre inovatoarea știință a psihologiei pozitive, care explorează rădăcinile unei viați fericite și pline de sens. Din punct de vedere al structurii, materia cursului este împărțit pe săptămâni, în fiecare săptămână fiind propusă spre atenție o anumită temă. Pentru cei care sunt curioși am copiat aici structura și nu am tradus-o în limba română pentru că-și pierde farmecul:

  1. Săptămâna 1: Introduction to the Science of Happiness ● Welcome to the course: overview and logistics ● What is happiness, and how do scientists measure it? ● Why does happiness matter? ● Happiness Practice #1: Three Good Things ● The role of positive emotions within happiness ● Can we increase our own happiness? ● So what does—and doesn’t—make us happy?
  2. Săptămâna 2: The Power of Connection ● Why do social connections foster happiness? ● How we’re wired for connection ● Affiliation, affection, and attachment ● Happiness and romance, family, parenting, and friends ● Happiness Practice #2: Active Listening ● Empathy & connection
  3. Săptămâna 3: Kindness & Compassion ● How kindness fosters happiness ● How compassion motivates kindness ● The happiness-altruism loop ● Happiness Practice #3: Random Acts of Kindness ● Evolved for kindness: why kindness makes us happy ● Scaling up kindness: contagious kindness, elevation, and heroism
  4. Săptămâna 4: Cooperation & Reconciliation ● Why cooperation is good for happiness: its evolution and neuroscience ● Peacemaking and reconciliation ● Forgiveness: a practice for happiness and stress reduction ● Happiness Practice #4: Eight Essentials When Forgiving ● The importance of trust
  5. Săptămâna 5: Midterm Exam Must be completed by May 31, 2015.
  6. Săptămâna 6: Mindfulness, Attention, and Focus ● How paying attention can make you happier ● What is mindfulness? ● Happiness Practice #5: Mindful Breathing ● How mindfulness benefits the mind, brain, and body5 ● Happiness Practice #6: The Body Scan ● The social benefits of mindfulness
  7. Săptămâna 7: Mental Habits of Happiness: Self-Compassion, Flow, and Optimism ● “Training the Mind” for optimism & misconceptions about “mind training” ● Self-compassion: a path to resilience and happiness ● Happiness Practice #7: Self-Compassionate Letter ● The importance of flow ● Goal setting and optimism ● Happiness Practice #8: Best Possible Self
  8. Săptămâna 8: Gratitude ● Why gratitude is good: the strong links between gratitude and happiness ● Happiness Practice #9: Gratitude Journal ● The roots of gratitude ● Challenges to gratitude ● Practical ways to cultivate gratitude ● Happiness Practice #10: Gratitude Letter & Visit
  9. Săptămâna 9: Finding Your Happiness Fit and the New Frontiers ● The cutting-edge: awe, wonder, and beauty ● Which happiness practices are right for you? ● Happiness Practice #9: Find Your Fit ● Enduring lessons and principles ● Synthesis and your journey forward

Anca Balaban

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.